Організація життєдіяльності дошкільників.Методичні рекомендації.
ОРГАНІЗАЦІЯ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ
ДОШКІЛЬНИКІВ
Методичні рекомендації
- Організовуючи життєдіяльність дитини в закладі дошкільної освіти, слід ураховувати: її вікові та індивідуальні особливості; сучасні тенденції в оновленні змісту дошкільної освіти та навчально-виховних технологій; побажання батьків; специфіку та можливості закладу.
- Буття дитини в дошкільному закладі — це послідовний перебіг певних його складових, які нормують чергування активної діяльності та відпочинку. Основні з них:
- ранкові, денні, вечірні прогулянки;
- різноманітні гігієнічні процедури;
- харчування (сніданок, обід, підвечірок, вечеря);
- ігри (самостійні та організовані);
- спілкування (з дорослими та дітьми);
- заняття (колективні, підгрупою, індивідуальні, самостійні);
- відпочинок (релаксація), сон.
- Заради створення розміреного, ритмічного буття слід дотримуватися стабільності найважливіших елементів життєдіяльності, підтримувати звичні для дітей організаційні моменти (прогулянку, гімнастику, харчування, ігри, заняття, самостійну діяльність, сон тощо).
- Водночас доцільно вносити у повсякденне життя дошкільників елементи сюрпризності , експромти, що урізноманітнюватиме їхні життєві враження, демонструватиме ймовірність та природність різноманітних життєвих змін, їх динаміку, певну непередбачуваність; навчати дітей приймати це та ставитися з розумінням.
- Тривалість перебування вихованців у дошкільному закладі регулювати потребою батьків, особливостями їхньої трудової діяльності та родинного устрою, психофізіологічними характеристиками дітей, типом закладу.
У перші дні тривалість перебування малюка серед однолітків має регулювати дорослий, виходячи з емоційного, фізіологічного стану, позитивної активності, комфортного (дискомфортного) стану дитини. Доречною є короткочасна присутність батьків, що дасть дитині відчуття захищеності, непорушності звичного товариства тощо.O
Надалі батьки самостійно визначають та погоджують з працівниками закладу час приходу дітей до садка та повернення їх додому, однак не раніше початку роботи закладу і не пізніше часу її завершення. Недоцільно жорстко обмежувати процеси, що можуть подовжуватися, скорочуватися залежно від стану вихованців, умов життєдіяльності, виняткових ситуацій тощо.
- Частота прийомів їжі регулюється фізіологічними потребами дітей певного віку, медичними рекомендаціями, дієтологічними нормами. Сніданок варто починати не пізніше як через годину після ранкового пробудження, а вечерю — не пізніше, ніж за годину до сну. Важливо враховувати чинники, що можуть вплинути на процес прийому їжі чи відмову від неї, а саме:
- індивідуальні смакові вподобання дитини;
- особливості родинного харчування
- змістове наповнення чи динаміка життєдіяльності малюка;
- Винятковість (чи несхожість) обставин, попередньої життєвої ситуації;
- Провідна діяльність дошкільника — гра, знають сьогодні всі педагоги. Проте вона як специфічна дитяча діяльність не однорідна, кожний вид гри (дидактична, сюжетно-рольова, режисерська тощо) виконує свої функції у розвитку дитини. Покладання на гру суто дидактичних завдань, стирання грані між навчальними та ігровими прийомами та самодіяльними іграми може призвести до зникнення самостійних ігор як таких, нівелювання ролі особистісного спілкування з однолітками. До того ж умови організації та результати ігрової та навчальної діяльності істотно різняться. Тому неприпустимо покладати на гру функції навчання. Не варто підміняти навчальну діяльність з використанням ігрових прийомів ігровою діяльністю.
- Навчальний процес — складова буття дитини, особливо старшого віку. Правильно побудований, він зберігає самобутність та специфіку дошкільного дитинства, передбачає різноманітність форм організації, орієнтований на повернення первинного значення слову “заняття” як цікавого змістовного, корисного для розвитку проведення часу. В дошкільному закладі заняття не має бути прототипом шкільного уроку. Розвивальне, індивідуально орієнтоване навчання дошкільників проводиться фронтально, по підгрупах або індивідуально, залежно від змісту, завдань, складності, особливостей життєвої ситуації, об’єктивної потреби.
- Колективна чи групова діяльність дошкільників здійснюється на заняттях, що мають визначений час, місце, обладнання, інструменти, наочність тощо. Проводити їх доцільно час від часу, не надаючи домінуючого значення та забезпечуючи продуктивність. Колективна організація дітей виправдана тоді, коли йдеться про спільне спостереження, екскурсії, перегляд театралізованих вистав, проведення святкових ранків, створення спільного продукту творчої, мовленнєвої, образотворчої діяльності.
- Залучення до роботи в дошкільних закладах вузьких спеціалістів (музичних керівників, інструкторів з фізичного виховання, викладачів образотворчого мистецтва, іноземної мови, хореографії тощо)
Важливо, щоб “вузькі” спеціалісти:
- надавали пріоритет загальному розвитку дошкільника перед спеціальними вміннями; спонукали до різних форм його активності, базових якостей особистості, формували компетентність у різних сферах життєдіяльності;
- гармонійно вписувалися у колективне життя дітей за змістом та часом, не порушували важливих аспектів їхньої життєдіяльності;
- тісно взаємодіяли з вихователем, узгоджували свою діяльність з вихователем-методистом, налагоджували щирі взаємини з ними, брали участь у житті дошкільного закладу, його заходах.
- У ході планування своєї роботи педагог конкретизує загальні завдання Програми, враховуючи особистісні здобутки дітей, проміжні показники їхньої компетентності за формами активності, лініями розвитку, видами діяльності, сферами життя. Він наповнює освітні (розвивальні, виховні, навчальні) завдання змістом, обирає ефективні форми й методи роботи з дошкільниками, приділяє належну увагу створенню розвивального життєвого простору.
- Планування має ґрунтуватися на аналізі вікових та індивідуальних особливостей вихованців, підпорядковуватися принципам доцільності (здорового глузду) та системності. Педагог планує освітню роботу як з усіма вихованцями, так і з окремими дітьми (новачками, тими, хто часто хворіє і не відвідує через це дошкільний заклад, хто з різних причин має проблеми в особистісних досягненнях тощо). Варто час від часу застосовувати диференційований підхід у доборі різних за змістом, складністю, умовами організації завдань; надавати вихованцям можливість самостійно обирати зміст, матеріал, варіант виконання. Це стосується як групи в цілому, так і дітей, які випереджають однолітків або відстають від них (поділ умовний, оскільки розвиток — процес динамічний). Вихователь визначає зону найближчого розвитку кожної дитини, виробляє оптимістичну гіпотезу її розвитку, сприяє досягненню нею щоденного успіху.
- Поглибити уявлення про індивідуальні особливості вихованців, звільнитися від суб’єктивізму педагогові допоможе щоденник спостережень, в якому він фіксує об’єктивні факти, вчинки, що вразили, незрозумілу поведінку, особливості висловлювань конкретної дитини в реальній життєвій ситуації. Записи не повинні містити суб’єктивних оцінок, а мають бути об’єктивним “фотографуванням” подій, фіксацією динаміки їх перебігу.
- Більше часу слід відводити на самостійну діяльність вихованців (продуктивну працю, художню діяльність, гру, спілкування). Це та природно прийнятна форма, що враховує бажання, наміри, інтереси, вподобання кожної дитини і підказує вектор її індивідуального розвитку. Залежно від виду та бажання дітей самостійна діяльність відбувається у різний час, варіюється за тривалістю. Важливо, щоб педагог не втручався, не порушував перебіг, не переривав її. Він може запропонувати вихованцям зайнятися чимось іншим, обґрунтувавши доцільність та привабливість своєї пропозиції, але не примушувати дітей.
У плануванні важливе не стільки визначення “сітки занять”, скільки конкретизація та відбір змісту і форм роботи з дітьми, планування умов для їх самостійної діяльності. За варіативної організації життєдіяльності дітей та проектування педагогічної діяльності у планах (у тому числі й тематичних) завжди мають бути відображені три основні блоки:
- задачі розвитку дітей;
- зміст і форми роботи з ними;
- організація розвивального життєвого простору.
(Конкретні матеріали з організації життєдіяльності дітей та планування педагогічної діяльності висвітлюватимуться у розробках методичних працівників та педагогів, які брали участь в експериментальній апробації Програми).
- Потребують оновлення зміст та форми роботи дошкільного закладу із сім’єю. Це стосується передусім об’єднання зусиль задля формування в дітей реалістичної картини _світу та образу “Я”, розвитку різноманітних форм активності, виховання компетентної поведінки у сферах життєдіяльності: “Природа”, “Культура”, “Люди”, “Я Сам”; становлення базових якостей особистості; створення в сім’ї та дошкільному закладі комфортних та сприятливих для її розвитку умов.